ژاپن

لباس محلی درون کشور ژاپن با نام کیمونو شناخته مـی شود کـه در لفظ از دو قسمت کی بـه معنی پوشیدن و مونو بـه معنای چیز تشکیل شده هست و درون معنای لغوی بـه پوشیدن هرچیزی اطلاق مـی شود. لباس های محلی زنان کشورهای مختلف کیمونو لباسی بلند و سرتاسری بوده کـه آستین های بسیـار گشاد و بلندی دارد کـه گاه که تا مچ پاها ادامـه پیدا مـی کنند.در کشور ژاپن این روزها بیشتر درون مراسم های خاص و جشن ها و موقعیت های مخصوص، لباس های محلی زنان کشورهای مختلف زنان ژاپنی کیمونو مـی پوشند اما همچنان افرادی هستند کـه از کیمونو بـه عنوان پوشاک روزمره ی خود استفاده مـی کنند. لباس های محلی زنان کشورهای مختلف کیمونو با متعلقاتی مانند کمربند کـه به آن اُبی مـی گویند، جوراب خاص با یک شکاف بین انگشت شصت کـه نامش تابی هست و پای افزار سنتی ژاپنی بـه نام گتا یـا زوری کـه از جنس چوب مـی باشد و لباس زیر کیمونو کـه نام آن ناگاجوبان است، پوشیده مـی شود. کیمونوهای ژاپنی این روزها درون مدل های مختلف درون اندازه های گوناگون وجود دارد اما همـه ی آنـها همچنان با نام کیمونو و بر اساس طرح اصلی کیمونو طراحی شده اند.

کره ی جنوبی

نام لباس سنتی مردم کره جنوبی هانبوک هست که معنی لغوی آن (لباس کره ای) مـی باشد کـه این لباس ها با رنگ های غیر مصنوعی و کاملا طبیعی رنگرزی مـی شوند و همـین موضوع باعث مـی شود کـه ارزش این لباس ها بیشتر شود. هانبوک درون رنگ های بسیـار شاد و زیبا وجود دارد و در کره ی جنوبی به منظور تشویق هرچه بیشتر مردم کره ای بـه پوشیدن این لباس سنتی یک روز را بـه این عنوان نام گذاری کرده اند و در این روز مردم کره، لباس سنتی خود هانبوک را مـی پوشند و جشن مـی گیرند. هانبوک زنانـه شامل بلوز رویی یـا جاگوری کـه با یک ربان بسته مـی شود و یک چیما کـه همان دامن بلند هست مـی شود. هانبوک کره ای شامل خطوط ساده ای بر روی آن هست و این لباس سنتی بدون هیچ جیبی مـی باشد. روی بلوز بسیـاری از هانبوک های زنانـه گلدوزی های بسیـار ظریف و زیبایی نیز وجود دارد.

 

هند

اصلی ترین لباس سنتی زنان هند ساری نامـیده مـی شود کـه شامل یک پارچه بسیـار بلند ۴ که تا ۹ متری هست که دور تن پیچیده مـی شود و یک بلوز کـه بیشتر اوقات بـه صورت نیم تنـه هست و آستین های کوتاهی دارد. معنی لغوی کلمـه ساری درون زبان سانسکریت (نوار پارچه ای) مـی باشد. این لباس سنتی زنان هندوستان، درون رنگ های بسیـار شاد و عموما گرم وجود دارند و با دیدن آنـها احساس گرما و شادی و انرژی مـی کنید. روش پیچیده شدن ساری بـه دور بدن طوری هست که مـیان تنـه عموما مـی ماند و از یک سو ساری بر روی شانـه مـی افتد. ساری استایل های مختلفی دارد کـه با توجه بـه نحوه پیچیده شدن پارچه بـه دور بدن نوع آن تغییر مـی کند. بیش از هشتاد روش به منظور بستن و پیچیدن پارچه ی ساری بـه دور بدن وجود دارد. درون تصویر زیر مـی توانید برخی از انواع آن را مشاهده کنید:

 

اسپانیـا

مـهم ترین لباس سنتی زنان اسپانیـایی فلامنکو نام دارد کـه در ابتدا زنان آندلس اسپانیـا از آن استفاده مـی د ولی این روزها اکثرا درون مراسم های خاص، فستیوال ها و جشن ها مورد استفاده قرار مـی گیرد.فلامنکو لباسی پر چین و لایـه لایـه درون قسمت های آستین و یقه و دامن آن هست که درون هنگام سنتی اسپانیـایی، بـه خوبی جلوه گر مـی شود زیرا بسیـاری از حرکات اسپانیـایی با استفاده از دامن پرچین فلامنکو تکمـیل مـی شود. این لباس دو نوع اصلی دارد کـه کاربرد یکی از آن ها به منظور و دیگری به منظور استفاده روزمره است. زنان اسپانیـایی یک شال بـه نام مانیلا نیز با فلامنکوی خود مـی پوشند کـه برای حرکات هم مورد استفاده قرار مـی گیرد.

بلغارستان

پیشبند قسمت اصلی لباس سنتی زنان بلغاری را تشکیل مـی دهد کـه یک پیشبنده هست و یـا دو، کـه به همراه یک تونیک سنتی پوشیده مـی شود. این تونیک ها عموما آستین کوتاه هستند اما درون قسمت های مختلف بلغارستان نوع آستین و بلندی آن متغیر است. لباس دو پیشبنده متداول تر و قدیمـی تر هست و بـه این دلیل آن را دو پیشبنده مـی نامند کـه علاوه بر پیشبند جلویی درون پشت آن نیز یک پیشبند دیگر وجود دارد. لباس های سنتی بلغارستان طی سال ها و به دلیل تاثیرات دیگر فرهنگ ها تغییرات بسیـاری داشته هست و امروزه نیز شاهد انواع زیـادی از پوشاک درون این منطقه هستیم. درون این لباس ها از رنگ های شاد و زنده قرمز و تونالیته آن بسیـار استفاده مـی شود.

چین

خصوصیت اصلی لباس سنتی چینی یقه ی ضربدری آن است. اما این لباس طی سال های مختلف دست خوش تغییرات بسیـاری شده هست که مـی توانید سیر تغییر آن را درون عزیر ببینید. این روزها درون چین هم کمترانی هستند کـه لباس سنتی خود را بـه صورت روزمره استفاده کنند و تنـها درون فستیوال ها و جشن ها و مراسم های مذهبی از این لباس ها استفاده مـی شود. تنـها برخی اقلیت های مذهبی هستند کـه همچنان از لباس های سنتی درون زندگی روزمره خود استفاده مـی کنند.

 

این روزها درون چین درون روز عروسی برخی لباس های سنتی مـی پوشند کـه به رنگ قرمز بوده و با رنگ طلایی بر روی آن نقش های سنتی چینی کار شده است. تصویر زیر یک عروس چینی درون لباس سنتی را نشان مـی دهد.

آلمان و آستریـا

لباس سنتی زنان درون آلمان و آستریـا شبیـه بـه هم هست که این لباس ها بین روستاییـان کوه های آلپ متداول است. این لباس نوعی دامن بلند هست که قسمت کمر آن نیز بلند مـی باشدو بـه آن dirndl مـی گویند کـه قسمت بالا تنـه اش جذب هست و مدل یقه آن متغیر است. دامن دیرندل عموما درون قسمت بالایی اش یقه حلقه ای بزرگی دارد و قد آن که تا پایین تر از زانو هست که یک قسمت جدا از آن هم مانند یک پیشبند روی آن بسته مـی شود. این دامن را بیشتر با بلوزهای آستین پف دار مـی پوشند.

 

: لباس های محلی زنان کشورهای مختلف




[معرفی لباس های سنتی زنان درون کشورهای مختلف | مجله اینترنتی ... لباس های محلی زنان کشورهای مختلف]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 04 May 2018 16:07:00 +0000